CO POWINNAM/POWINIENEM WIEDZIEĆ I UMIEĆ NA OKREŚLONYM POZIOMIE JĘZYKA?
Standardowo wyróżnia się 6 poziomów znajomości języka: A1, A2, B1, B2, C1, C2.
POZIOM A1
SŁYSZĘ I ROZUMIEM:
-
rozpoznaję temat wypowiedzi i główne informacje (wiadomości, ogłoszenia),
-
rozumiem wypowiedzi i znam słowa w kręgu tematów dotyczące spraw codziennych: o sobie (zainteresowania, hobby, plany, samopoczucie), najbliższej rodzinie, podstawowych zakupach, pracy, miejscu zamieszkania,
-
rozumiem określenia liczb, cen, czasu,
-
rozumiem proste pytania, wskazówki, instrukcje,
-
rozpoznaję poprzez intonację intencje mówiącego (pytanie, rozkaz, oznajmienie).
CZYTAM
-
określam główny temat tekstu,
-
rozpoznaję intencje krótkich wypowiedzi (zaproszenie, zawiadomienie i in.),
-
rozumiem słowa dotyczące spraw codziennych, w tym internacjonalizmy (tematy: człowiek, rodzina, życie codzienne, wolny czas, mieszkanie, miejsca, środki transportu, kierunki, praca, szkoła, jedzenie, zakupy, pieniądze, zdrowie, pory roku, pogoda, rośliny i zwierzęta - nazwy podstawowe),
-
rozumiem treść prostych tekstów uzupełnianych obrazem, zdjęciem,
-
umiem podać podstawowe informacje na podstawie ogłoszeń, reklam, karty dań, rozkładu jazdy i in.,
-
znam polskie realia: geografię Polski i kraje z nią sąsiadujące, największe polskie miasta i zabytki, symbole państwowe, polskie zwyczaje i święta, znane pieśni i piosenki, najważniejsze fakty historyczne.
ROZMAWIAM
-
zadaję proste pytania i udzielam odpowiedzi,
-
rozmawiam i wymieniam informacje, mówię wolno,
-
mówię o sobie i o swoim otoczeniu, o znanych miejscach i ludziach,
-
znam polski alfabet, umiem literować proste wyrazy.
PISZĘ
-
piszę zdania pojedyncze, proste teksty (listy prywatne, notatki, wiadomości, życzenia pozdrowienia, opis osoby i miejsca, relacja, opowiadanie, opinia, esej szkolny na prosty temat, np. mój dzień),
-
rozróżniam styl nieoficjalny i oficjalny,
-
wypełniam formularz z danymi osobowymi,
-
stosuję polską wersję pisma odręcznego, zasady ortograficzne (w zakresie: duża i mała litera, znaki diakrytyczne, znaki interpunkcyjne - przecinek, wykrzyknik, kropkę, znak zapytania)..
GRAMATYKA
-
odmieniam podstawowe rzeczowniki, zaimki, przymiotniki w liczbie pojedynczej i mnogiej, przez przypadki, rozpoznaję rodzaj, deklinacji (odmiany tych części mowy) uczę się i ją trenuję na wszystkich poziomach języka wraz z przyswajaniem sobie nowego słownictwa,
-
znam polskie liczebniki i je odmieniam,
-
odmieniam czasowniki przez osoby w koniugacjach: -ę, -esz; -ę, -isz/-ysz; -am/-em, -asz, -esz, koniugacji (odmiany czasownika) uczę się i ją trenuję na wszystkich poziomach języka wraz z przyswajaniem sobie nowego słownictwa, podobnie też postępuję z rekcją czasownika,
-
tworzę czas teraźniejszy, przeszły i przyszły czasownika,
-
rozpoznaję stronę czynną i zwrotną czasownika oraz aspekt, doskonalę te umiejętności na wyższych poziomach,
-
tworzę wypowiedź w trybie rozkazującym i przypuszczającym,
-
znam czasowniki ruchu,
-
tworzę przysłówki od przymiotnika,
-
znam nazwy mieszkańców krajów i tworzę od nich przymiotniki,
-
tworzę zdania pojedyncze oznajmujące i pytające,
-
tworzę zdania złożone współrzędnie ze spójnikami i, a, ale, albo, lub, lecz,
-
tworzę zdania złożone podrzędnie ze spójnikami ponieważ, bo, że, czy,
-
stosuję podwójną negację.
POZIOM A2
Umiem już to, co ważne na poziomie A1.
SŁYSZĘ I ROZUMIEM:
-
rozszerzam ilość rozumianych informacji (wiadomości, ogłoszenia), rozszerzam zasób słownictwa,
-
rozpoznaję poprzez konstrukcje wyrazowe intencje mówiącego (dziękowanie, przepraszanie, zapraszanie, składanie życzeń, gratulacje, wyrażanie uczuć i ocen) oraz informacje dotyczące cech, relacji przestrzennych i czasowych (miejsce, kierunek, następstwo w czasie), ilościowych i jakościowych, a także posiadania i przynależności,
-
znam podstawowe zasady grzeczności (powitania, pożegnania), rytuały społeczne (zachowanie się przy stole, polskie potrawy, pory posiłków, zapraszanie to tańca),
-
rozumiem kontakt niewerbalny (dystans, całowanie w rękę).
CZYTAM
-
zwiększam autonomię w wyborze lektury i czytam więcej,
-
znam lepiej polskie realia: Polska w Unii Europejskiej, największe regiony, polskie imieniny i urodziny, składanie wizyt, zachowanie i ubiór w sytuacjach oficjalnych (na egzaminie), życie kulturalne i artystyczne, podróżowanie po Polsce i po Europie, dzieła wybranych sławnych Polaków.
ROZMAWIAM
-
uczestnicząc w prostej rozmowie, reaguję na wypowiedź rozmówcy;
-
umiem nawiązać kontakt, rozpocząć rozmowę, podtrzymać ją, przerwać i zakończyć,
-
mówię na swój temat i o swoim otoczeniu, opisuję osoby, zdarzenia, czynności, sytuacje,
-
wchodzę w role komunikacyjne (turysta, znajomy - nieznajomy, kolega, przyjaciel, członek rodziny, gość, uczeń, nauczyciel, klient, sprzedawca, wynajmujący mieszkanie, telefonujący, lekarz, pacjent),
-
opowiadam proste historie,
-
porównuję znane mi przedmioty i sytuacje, znanych mi ludzi,
-
planuję wypowiedź (rozpoczęcie, zakończenie), wyrażam się jasno,
-
literuję polskie wyrazy.
PISZĘ
-
dbam o spójność tekstu, stosuję spójniki,
-
posługuję się stylem oficjalnym (formalnym) i nieoficjalnym (nieformalnym),
-
rozumiem i stosuję elipsy (pominięcie wyrazu, np. Jan to student.), antonimy (wyrazy przeciwstawne: zdrowy - chory) i synonimy lub wyrazy bliskoznaczne (wyrazy o tym samym lub zbliżonym znaczeniu: prosty - nietrudny), epitety (określenia rzeczownika: ładna dziewczyna),
GRAMATYKA
-
odmieniam trudniejsze rzeczowniki, zaimki, przymiotniki w liczbie pojedynczej i mnogiej, przez przypadki, zwłaszcza rzeczowniki nieregularne (dzień, tydzień, człowiek, przyjaciel) oraz rodzaju nijakiego zakończone na -um (muzeum, liceum), powtarzam i utrwalam odmianę czasowników przez osoby w koniugacjach: -ę, -esz; -ę-isz/-ysz; -am/-em, -asz, -esz, tworzę czas teraźniejszy, przeszły i przyszły czasownika, rozpoznaję stronę czynną i zwrotną czasownika oraz aspekt, poznaję nadal rekcję czasownika, czasowniki ruchu (jechać, jeździć),
-
rozpoznaję zmiany (alternacje) spółgłoskowe i samogłoskowe (pies - psa, miasto - w mieście) i tworzę poprawne formy wyrazów,
-
znam polskie liczebniki i je odmieniam, zwłaszcza główne i porządkowe (jeden, pierwszy),
-
poznaję czasowniki modalne (trzeba, warto, należy)
-
stopniuję przysłówki i przymiotniki (dobrze, lepiej, najlepiej),
-
znam nazwy męskie i tworzę od nich nazwy żeńskie (student - studentka),
-
tworzę zdania pytające, rozpoczynające się partykułą czy i bez niej (Czy idziesz do kina?, Idziesz do kina?),
-
tworzę zdania, w których występuje połączenie liczebnika z rzeczownikiem w funkcji podmiotu (Trzy panie idą ulicą.)
-
tworzę zdania złożone współrzędnie ze spójnikiem więc,
-
tworzę zdania złożone podrzędnie ze spójnikami dlatego że, kiedy, gdy, oraz warunkowe (jeśli, gdyby).
POZIOM B1
Umiem już to, co ważne na poziomie A1 i A2.
SŁYSZĘ I ROZUMIEM:
-
rozpoznaję temat wypowiedzi i intencję mówiącego oraz informacje podawane w tekstach autentycznych, np. radiu i telewizji (podawanych w wolnym tempie),
-
rozumiem informacje szczegółowe, zwłaszcza dotyczące człowieka (upodobania), rodziny (historia rodziny, wielkość, krewni, uroczystości rodzinne), życia codziennego, towarzyskiego, sportu (dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy, imprezy sportowe), miejsc (miasto a wieś, budynki miejskie i instytucje użyteczności publicznej - dworzec, bank, biblioteka, poczta), podróży (biura podróży, dokumenty, wycieczki, rodzaje bagażu), pracy (rynek pracy i prawo pracy), edukacji (system edukacji, zajęcia szkolne i pozalekcyjne), żywienia (przepisy kulinarne, potrawy, ich składniki i przygotowywanie) zakupów (sklepy, towary, informacja i promocja, sposoby płacenia), zdrowia (dieta, styl życia, wypadki), środowiska naturalnego (ochrona przyrody), państwa i społeczeństwa (organizacja państwowa, uroczystości państwowe, sytuacja polityczna i gospodarcza, partie polityczne, warunki życia, przestępczość), nauki i techniki (odkrycia i wynalazki), mediów (prasa, radio, telewizja, internet), kultury (dziedziny kultury, wydarzenia kulturalne), stereotypów,
-
odgrywam role społeczne (pracodawca, pracownik, urzędnik, petent, kelner, konsument, podróżny, pasażer),
-
rozumiem gesty i mimikę.
CZYTAM
-
zwiększam autonomię w wyborze lektury i czytam więcej, w tym ulotki, przewodniki, listy, poradniki, teksty popularnonaukowe,
-
znam lepiej polskie realia: morze, rzeki, jeziora, normy zachowania się w czasie uroczystości religijnych, państwowych i rodzinnych, uroczystości szkolne i uniwersyteckie, miejskie.
ROZMAWIAM
-
mówię poprawnie fonetycznie, dobrze akcentuję,
-
proszę o wskazówki i stosuję je w praktyce,
-
wyrażam uczucia (zaskoczenie, smutek, zainteresowanie),
-
reaguję na pytania,
-
uczestniczę w dyskusji, uzasadniam swoją opinię,
-
wygłaszam przygotowaną wcześniej wypowiedź,
-
wznoszę toast.
PISZĘ
-
składam życzenia, wyrażam prośbę, odmawiam, wyrażam pewność i niepewność, możliwość, konieczność, potrzebę, zaskoczenie, ból, zdenerwowanie, współczucie, obojętność, rozczarowanie,
-
wyrażam krytykę, opinię, argumentuję, podaję przykłady, radzę i odradzam,
-
rozumiem porównania i ich używam (proste porównania metaforyczne: zdrowy jak ryba),
-
dostosowuję styl do adresata (formalny, nieformalny, potoczny),
-
stosuję normy korespondencji w języku polskim,
-
piszę opisy, relacje, streszczenia, opowiadania, tworzę prezentacje, piszę dziennik, CV, tworzę plan i notatkę,
-
piszę proste dyktanda.
GRAMATYKA
-
tworzę czas przeszły i przyszły czasowników dokonanych i niedokonanych,
-
stosuję tryb rozkazujący i przypuszczający w celu wyrażenia rozkazu, prośby, życzenia (Czy mogłabyś mi to przeczytać?),
-
tworzę rzeczowniki od czasowników (czytać - czytanie),
-
tworzę zdania w mowie zależnej i niezależnej,
-
tworzę równoważniki zdania (Ale zimno!)
-
tworzę zdania złożone współrzędnie ze spójnikiem jednak,
-
tworzę zdania złożone podrzędnie podmiotowe, dopełnieniowe, przydawkowe i okolicznikowe.
POZIOM B2
Umiem już to, co ważne na poziomie A1 i A2, B1.
SŁYSZĘ I ROZUMIEM:
-
rozumiem główne myśli w komunikatach autentycznych, zawierające intencje bezpośrednie i pośrednie, wypowiadane w normalnym tempie i w dobrych warunkach akustycznych, o schematycznej i przewidywalnej strukturze, bardziej skomplikowane intencjonalnie (w tym komplementy),
-
odgrywam role społeczne (uprawiający sport, kibic sportowy, widz, czytelnik, słuchacz, kierowca, właściciel pojazdu, świadek, ofiara przestępstwa, uczestnik wypadku drogowego, kolizji),
-
rozumiem wyrażenia potoczne i idiomy, homonimy, onomatopeje i spieszczenia.
CZYTAM
-
zwiększam autonomię w wyborze lektury i czytam więcej, w tym fragmenty polskiej prozy,
-
przeglądam szybko teksty w celu znalezienia potrzebnej informacji,
-
rozumiem teksty pisane w różnych stylach, o różnych intencjach (ostrzeżenie, protest, skarga, reklamacja, polecenie, zalecenie, reklamowanie),
-
pogłębiam wiedzę o polskich realiach.
ROZMAWIAM
-
mówię swobodnie, prowadzę rozmowę na rożne tematy, uczestniczę w dyskusjach, w rozmowie telefonicznej proszę o przekazanie informacji lub o przywołanie osoby trzeciej,
-
znam zwyczaje przechodzenia na ty,
-
udzielam pełnej informacji na podany temat, wyjaśniam swój punkt widzenia,
-
rozważam argumenty na dany temat,
-
porównuję ludzi i sytuacje, definiuję, mówię o warunkach i konsekwencjach,
-
przytaczam cudzą wypowiedź i ustosunkowuję się do niej,
-
stosuję omówienia,
-
włączam cytaty,
-
przeprowadzam wywiad.
PISZĘ
-
rozumiem porównania i ich używam (mniej znane porównania metaforyczne: zdrowy jak ryba),
-
dostosowuję styl do adresata i gatunku,
-
piszę charakterystykę, rozprawkę, sprawozdanie, list urzędowy, życiorys, recenzję zgodnie z instrukcją (gatunek, długość tekstu, role społeczne, czas na wykonanie zadania),
-
stosuję polską wersję pisma odręcznego, zasady ortograficzne (zasady zapisu i wymowy nosówek ę, ą, zasady pisowni u - ó, ż - rz, ch - h, pisowni łącznej i rozdzielnej, stosowania cudzysłowu, nawiasu, dwukropka), piszę proste dyktanda,
-
umiem poprawić większość swoich błędów,
-
tworzę różne typy zdań, w tym zdania wielokrotnie złożone,
-
stosuję różnorodne związki frazeologiczne.
GRAMATYKA
-
odmieniam polskie nazwy własne (Białystok, Zakopane),
-
używam zaimków żaden, każdy, wszyscy,
-
tworzę bezosobowe formy czasownika,
-
używam imiesłowów przymiotnikowych i przysłówkowych,
-
czasowniki tworzę w stronie czynnej, zwrotnej i biernej,
-
znam nazwy kontynentów i krajów oraz miast, tworzę od nich nazwy mieszkańców,
-
tworzę przymiotniki odrzeczownikowe (lekarz - lekarski) oraz rzeczowniki odprzymiotnikowe (nazwy cech abstrakcyjnych: dojrzały - dojrzałość),
-
tworzę zdrobnienia i spieszczenia (Piotruś, dziewczątko),
-
tworzę pytania w mowie zależnej i niezależnej,
-
stosuję negację podwójną i wielokrotną, znam jej prawidłowy szyk,
-
tworzę zdania wielokrotnie złożone, przekształcam je.
POZIOM C1
Umiem już to, co ważne na poziomie A1 i A2, B1 i B2.
SŁYSZĘ I ROZUMIEM:
-
rozumiem treść i intencje w komunikatach autentycznych, zawierające intencje bezpośrednie i pośrednie, także na tematy nowe, abstrakcyjne, w standardowej i niestandardowej odmianie języka, wypowiadanych w szybkim tempie, o nieprzejrzystej budowie,
-
stosuję różne strategie w celu zrozumienia tekstu,
-
rozumiem informacje szczegółowe, zwłaszcza dotyczące człowieka, rodziny, życia codziennego, towarzyskiego, sportu (sporty ekstremalne), mieszkania (rynek mieszkaniowy, koszty utrzymania domu/mieszkania, awarie i drobne naprawy), miejsc, podróży, pracy (nowoczesna organizacja miejsc pracy), edukacji (historyczne aspekty edukacji), żywienia (żywność modyfikowana genetycznie), zakupów (aukcje), zdrowia (system opieki zdrowotnej, ubezpieczenia), środowiska naturalnego (klęski żywiołowe), państwa i społeczeństwa (korupcja, "pranie brudnych pieniędzy", armia, organizacje międzynarodowe, międzynarodowe stosunki i konflikty), nauki i techniki (nauka a etyka), mediów, kultury,
-
wiem, że istnieje polskie tabu - o czym mówić nie wypada,
-
rozumiem wyrażenia potoczne i idiomy, homonimy, onomatopeje i spieszczenia.
CZYTAM
-
rozumiem i umiem podać stanowisko autora tekstu, rozumiem teksty ironiczne i żartobliwe, potoczne, z idiomami,
-
oddzielam fakty od opinii autora tekstu,
-
przeglądam szybko teksty w celu znalezienia potrzebnej informacji, poddaję je selekcji.
-
pogłębiam wiedzę o polskich realiach: rola Kościoła katolickiego w Polsce, zróżnicowanie regionalne (mentalne, kulturowe, językowe), elementy historii Polski.
ROZMAWIAM
-
mówię płynnie, spontanicznie we wszystkich sytuacjach, na wszystkie tematy, prowadzę dyskusję, reaguję na wtrącenia, precyzyjnie formułuję swoje poglądy, uzasadniam, argumentuję, ukazuję wady i zalety rozwiązań, przytaczam cudzą wypowiedź i komentuję ją,
-
wygłaszam wcześniej przygotowaną wypowiedź płynnie i bez wysiłku, wygłaszam przemówienie.
PISZĘ
-
piszę opinię z uzasadnieniem, robię prezentację, pisze i wygłaszam referat, przemówienie, piszę list motywacyjny,
-
znam style: urzędowy, naukowy, artystyczny i publicystyczny,
-
rozpoznaję dialektyzmy (baca, pyry) i archaizmy (gród, niewiasta), znam skrótowce (UZ, PAN) i zgrubienia (chłopisko), przenośnie (metafory: wycie wiatru) i onomatopeje (szeleści), pytania retoryczne (bez odpowiedzi), znam wiele związków frazeologicznych, odwołujących się do zjawisk natury, świata roślin, człowieka (zachowania i nazw części ciała), kolorów, pochodzące z mitologii, Biblii, literatury, związane z historią,
-
piszę niemal bezbłędnie.
GRAMATYKA
-
odmieniam rzeczowniki o rozszerzonym temacie (szczenię - szczenięta), rzeczowniki nieregularne (ksiądz, książę, chrzest), rzeczowniki dwurodzajowe (sierota, niemowa, gaduła), występujących tylko w liczbie mnogiej (pluralia tantum: spodnie, skrzypce, drzwi, nożyce),
-
znam dawne formy przymiotnika: pełen, gotów, zdrów,
-
odmieniam liczebniki zbiorowe, a także z wyrazem/cząstką pół (pół litra, półtora roku), poprawnie łączę liczebniki nieokreślone z innymi wyrazami (wielu zatrudnionych, mnóstwo rzeczy)
-
tworzę formy czasowników: drzeć, kląć, wieźć, wieść, zamknąć i im podobnych, znam czasowniki habitualne typu miewać, bywać, czytywać, pisywać,
-
tworzę i używam analityczne formy czasu przeszłego (Coś ty przyniósł?),
-
tworzę formę rozkazującą czasownika w l. poj. z partykułą niech: niech pomyślę!,
-
tworzę bezosobowe formy czasu przeszłego: napisano, czytano, mówiło się,
-
używam przysłówków odprzymiotnikowych (po królewsku, na miękko),
-
używam nazw cech abstrakcyjnych (miłość, pycha),
-
tworzę zgrubienia (staruch, babsko), używam form ekspresywnych (straszydło),
-
znam rzeczowniki i przymiotniki złożone (korkociąg, biało-czerwony, jasnoniebieski),
-
znam czasowniki prefiksalne (brać: ubrać, wybrać), z przedrostkami po-, do-, na- (popodpisywać, napracować się, dopchać się),
-
tworzę czasowniki od rzeczowników (śnieg - zaśnieżyć),
-
tworzę zdania bezpodmiotowe (Widać już koniec naszych kłopotów) i równoważniki zdań, zmieniam zdania pojedyncze w zdanie złożone.
POZIOM C2
Umiem już to, co ważne na poziomie A1 i A2, B1 i B2, C1.
SŁYSZĘ I ROZUMIEM:
-
rozumiem treść wypowiedzi w szybkim tempie, o nieprzejrzystej budowie, z elementami slangu, języka potocznego i regionalnego, archaizmów,
-
rozumiem informacje szczegółowe, zwłaszcza dotyczące człowieka (wyznanie, NIP, PESEL), i inne (jak wyżej),
-
rozumiem dialektyzmy i archaizmy.
CZYTAM
-
przeglądam szybko teksty w celu znalezienia potrzebnej informacji, poddaję je selekcji,
-
pogłębiam wiedzę o polskich realiach: rola Kościoła katolickiego w Polsce, zróżnicowanie regionalne (mentalne, kulturowe, językowe), elementy historii Polski.
ROZMAWIAM
-
mówię płynnie, spontanicznie we wszystkich sytuacjach, na wszystkie tematy, prowadzę dyskusję,
-
wygłaszam wcześniej przygotowaną wypowiedź płynnie i bez wysiłku, wygłaszam przemówienie, stosuję apostrofy.
PISZĘ
-
piszę szczegółowe opisy i porównania,
-
znam style: urzędowy, naukowy, artystyczny i publicystyczny,
-
rozpoznaję dialektyzmy (baca, pyry) i archaizmy (gród, niewiasta), znam skrótowce (UZ, PAN) i zgrubienia (chłopisko), przenośnie (metafory: wycie wiatru) i onomatopeje (szeleści), pytania retoryczne (bez odpowiedzi) i apostrofy,
-
piszę niemal bezbłędnie.
GRAMATYKA
-
odmieniam rzeczowniki nieregularne (typu sędzia, hrabia), z alternacjami (gołąb - gołębia), nazywające kolory (biel, żółć, czerwień), rzeczowniki występujące w liczbie mnogiej (oboje państwo, doktorostwo), zbiorowe (ptactwo, listowie, chuliganeria), występujące tylko w liczbie pojedynczej (dobro, wiedza, życie),
-
znam dawne formy przymiotnika: ciekaw, wart, rad, świadom, wesół,
-
odmieniam liczebniki zbiorowe, a także z wyrazem/cząstką pół (pół litra, półtora roku), poprawnie łączę liczebniki nieokreślone z innymi wyrazami (wielu zatrudnionych, mnóstwo rzeczy),
-
tworzę formy czasowników: wlec, mleć (mielić), zgasnąć i im podobnych.
Wybór podstawowych informacji z: Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.) Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 – C2, Kraków 2016.
Opracowały: dr Iwona Pałucka-Czerniak, dr Magdalena Jurewicz-Nowak, IFP UZ.
Każdy uczy się trochę inaczej, musisz znaleźć najlepsze dla Ciebie sposoby - spróbuj różnych metod. Dobór metody jest też związany z poziomem językowym, na którym jesteś, a także z tym, czy uczysz się indywidualnie (sama/sam), czy pod kierunkiem nauczyciela, czy w grupie, czy masz dostęp do pomocy naukowych i korzystasz z nowoczesnych technologii.
POZIOM A1
Żeby dobrze rozumieć komunikat mówiony, na początku słuchaj tego, co mówią ludzie wokół Ciebie, proś o powtórzenie, powtarzaj za wzorem po cichu i głośno, nie bój się błędów, po prostu mów. Usłysz też siebie, jak mówisz. Nauczyciel może ci udostępnić nagrania prostych dialogów, które możesz odtwarzać wiele razy, i ćwiczenia - także obecnych w sieci internetowej. Nauczysz się odróżniać słowa, zdania, dźwięki.
Żeby dobrze rozumieć tekst pisany, poznaj polskie litery i ich wymowę, czytaj proste teksty - a potem bardziej skomplikowane, na tematy codzienne, dialogi i monologi. Korzystaj z tekstów aktualnych, także z internetu.
Ucz się pisać polskie litery i polskie dwuznaki, zwłaszcza pracuj nad prawidłowym zapisem r, l ,ł, t, ą, ę, ó, ź, ś, ć oraz dwuznaków rz, cz, sz, dz, dź, dż, wielkich liter L i Ł. Nawyki wypracowane na tym etapie będą Ci pomagały później.
Gramatyka może na początku przerażać, ale da się jej nauczyć, jeśli będziesz cierpliwa/cierpliwy. Najlepiej uczyć się jej po trochę, ale często.
Co mogę zrobić?
-
indywidualnie, samodzielnie powtarzam głośno poznane słowa, struktury gramatyczne i składniowe, układam własne zdania, odgrywam scenki, role w wyobraźni lub realnie, piszę samodzielnie - powtarzam za wzorem, czytam proste teksty w prasie, w internecie, słucham piosenek,
-
pod kierunkiem nauczyciela rozwiązuję wprowadzone zadania typu prawda/fałsz, pytania z wielokrotnym wyborem, układam obrazki w odpowiedniej kolejności, uzupełniam je, dopasowuję obrazek do usłyszanego tekstu, piszę w zeszycie i na tablicy nowe słowa i zdania, porządkuję fragmenty tekstu, odpowiadam na otwarte pytania (kiedy, gdzie, dlaczego?), poznaję nowe zagadnienia gramatyczne, praktykuję - uzupełniam luki w tekście i wybieram dobrą formę, wykorzystuję poznane struktury gramatyczne,
-
z grupą i w parach - tworzymy dialogi, zadajemy pytania i udzielamy odpowiedzi, odgrywamy role, symulujemy różne sytuacje, rozmawiamy na zadany temat, gramy w zabawy komunikacyjne, tworzymy krótkie historie, opowiadamy o obrazku, wyjaśniamy słowa (synonimy i antonimy), tworzymy grupy poznanych wyrazów, tworzymy listy wyrazów i zwrotów wykorzystywanych w codziennych sytuacjach.
Gramatykę dobrze jest poznawać z nauczycielem, który najpierw pokazuje wzór, zasadę, potem uczy ją stosować i każe tworzyć samodzielnie poprawne formy. Znajomość reguł gramatycznych jest ważna, porządkuje wiedzę, ale nie wystarcza, by odważyć się mówić. Trzeba mieć odwagę mówić z błędami, trzeba chcieć usłyszeć te błędy i systematycznie je poprawiać. Jeśli już znasz gramatykę jakiegoś języka europejskiego, a zwłaszcza słowiańskiego, odkryjesz wiele podobieństw.
POZIOM A2
Jeśli chcesz pogłębić umiejętność słuchania - nic nie stoi na przeszkodzie. Oglądaj polską telewizję, słuchaj polskiego radia, przeglądaj z dźwiękiem nagrania w internecie. Odważnie pytaj i słuchaj odpowiedzi. Później słuchaj różnych nagrań - piosenek, wiadomości, szukaj w nich głównych informacji i nie przejmuj się, jeśli nie zrozumiesz wszystkiego. Z czasem zrozumiesz coraz więcej. Tak samo postępuj z czytaniem, czytaj też głośno i pytaj o poprawną wymowę trudnych słów. Pisz uważnie, zwracaj uwagę na znaki typowe dla języka polskiego. Porządkuj reguły gramatyczne, zapisane na kartkach, tablicach zawieś w takim miejscu, na które często będziesz patrzeć.
Co mogę zrobić?
-
indywidualnie, samodzielnie powtarzam głośno poznane słowa, struktury gramatyczne i składniowe; układam własne zdania, odgrywam scenki, role w wyobraźni lub realnie, piszę samodzielnie - powtarzam za wzorem; słucham przygotowanych komunikatów (dostosowanych do poziomu słuchacza, dialogów i monologów), czytam teksty w prasie, w internecie, słucham piosenek,
-
pod kierunkiem nauczyciela rozwiązuję wprowadzone zadania typu prawda/fałsz, pytania z wielokrotnym wyborem, układam obrazki w odpowiedniej kolejności, uzupełniam je, dopasowuję obrazek do usłyszanego tekstu, piszę w zeszycie i na tablicy nowe słowa i zdania, porządkuję fragmenty tekstu, odpowiadam na otwarte pytania (bardziej złożone), poznaję nowe zagadnienia gramatyczne, powtarzam poznane wcześniej i utrwalam, praktykuję - uzupełniam luki w tekście i wybieram dobrą formę, wypełniam tabele i uzupełniam tekst wyrazami z ramki, używam poznanych struktur gramatycznych, rozpoznaję intencje wypowiedzi, wyrażam opinie,
-
z grupą i w parach - tworzymy dialogi, zadajemy pytania i udzielamy odpowiedzi, odgrywamy role, symulujemy różne sytuacje, rozmawiamy na zadany temat, gramy w zabawy komunikacyjne, tworzymy krótkie historie, opowiadamy o obrazku, wyjaśniamy słowa (synonimy i antonimy), tworzymy grupy poznanych wyrazów, tworzymy listy wyrazów i zwrotów wykorzystywanych w codziennych sytuacjach, wspólnie określamy tematy wypowiedzi, rozpoznajemy słowa klucze oraz obserwujemy kontekst sytuacyjny.
Gramatyka na tym poziomie to nie tylko wiedza o zjawiskach językowych (systemowych), ale także coraz bardziej świadome wykorzystanie jej w komunikacji. Zaczynasz tworzyć własne teksty, wyrażasz poglądy, emocje. Praca na tym etapie wymaga stałego utrwalania form gramatycznych i poszerzania zasobu słownictwa. Ważne jest także, żeby często, regularnie pisać - najlepiej dziennik lub pamiętnik, a może listy, posty na forach internetowych.
POZIOM B1
Słuchasz już dłuższych wypowiedzi mówionych wyraźnie i powoli, rozumiesz ich temat, intencję mówiącego oraz informacje podawane w tekstach autentycznych, np. radiu i telewizji. Nauczyciel staje się tylko przewodnikiem, który wyznacza wyższe cele i motywuje do pogłębienia wiedzy i umiejętności. Wybiera więc teksty odpowiednie do Twojego poziomu - wolne w tempie, z niewielkimi zakłóceniami w odbiorze. Nie bój się eksperymentować, szukać ciekawych nagrań i o nich rozmawiać, dzielić się nimi ze znajomymi. Czytaj jak najwięcej i gdy tylko możesz. Pytaj o znaczenie słów. Powtarzaj zadania gramatyczne - nie długo, ale często. Utrwalaj to, co poznałaś/poznałeś. Śpiewaj po polsku, ucz się na pamięć tekstów rymowanych, pisz kilka zdań w dzienniku - codziennie. Nie bój się błędów - najważniejsze jest porozumienie.
Co mogę zrobić?
-
indywidualnie, samodzielnie powtarzam, słucham przygotowanych i autentycznych wypowiedzi, dialogów i monologów, fragmentów filmów, czytam teksty w prasie, w internecie, słucham piosenek, streszczam tekst/usłyszaną wypowiedź, opisuję zobaczone zjawisko, układam historyjki, uzupełniam w tekście usłyszane, brakujące wyrazy, korzystam ze słowników dwujęzycznych,
-
pod kierunkiem nauczyciela rozwiązuję wprowadzone zadania, pytania z wielokrotnym wyborem, układam obrazki w odpowiedniej kolejności, uzupełniam je, odpowiadam na otwarte pytania coraz bardziej skomplikowane, poznaję nowe zagadnienia gramatyczne, praktykuję - uzupełniam luki w tekście i wybieram dobrą formę, wypełniam tabele i uzupełniam tekst wyrazami z ramki, używam poznanych struktur gramatycznych, rozpoznaję intencje wypowiedzi, wyrażam opinie, dopisuję brakujące części tekstu, nadaję tytuły częściom tekstu,
-
z grupą i w parach - robimy burzę mózgów, zbieramy skojarzenia z daną sytuacją, tematem, zdarzeniem, tłumaczymy tekst częściowo i całkowicie, zmieniamy styl z formalnego na nieformalny i odwrotnie, objaśniamy słowa przez ich omówienie, z pomocą wyrazów podobnych lub przeciwstawnych, zastanawiamy się, które słowa są nam potrzebne tylko do rozumienia komunikatu, a których będziemy używać często, tworzymy mapy myśli, grupujemy słowa i skojarzenia, domyślamy się znaczenia słów i wypowiedzi, tworzymy listy słownictwa, dialogi i monologi, ćwiczymy zapis - na tablicy, w zeszycie.
Komunikujesz się, dlatego rozwijasz zasób leksykalny, widzisz różne sytuacje (role) społeczne, zwracasz uwagę na kontekst wypowiedzi, w tym gesty i mimikę. Mówisz - pewnie z błędami, nie znasz przecież jeszcze zbyt wielu słów i ich odmiany, ale jest coraz lepiej. Umiesz nawet wznieść toast i wygłosić przygotowaną wypowiedź! W dłuższej wypowiedzi argumentujesz i wyrażasz opinie, uczucia. Coraz więcej czytasz, w tym fragmenty polskiej prozy, ulotki, przewodniki, listy, poradniki, teksty popularnonaukowe. Rozumiesz proste metafory. Aktywnie uczestniczysz w życiu społecznym (kulturalnym, sportowym, zawodowym).
POZIOM B2
Na tym etapie warto ponownie zastanowić się nad tym, jak dobrze się uczyć. Jesteś znacznie bardziej samodzielna/samodzielny, więc nauczyciel powinien Ci w tym pomagać, zwłaszcza wskazać trudności i problemy oraz pomóc je pokonać i przezwyciężyć. Warto na tym etapie pisać listy, realizować projekty, współuczestniczyć w tworzeniu lekcji przez robienie prezentacji, opisów, uczestnictwo w dyskusji.
Co mogę zrobić poza wcześniejszymi metodami uczenia (się):
-
indywidualnie, samodzielnie słucham autentycznych wypowiedzi, dialogów i monologów, czytam teksty w prasie, w internecie, dyskutuję ze znajomymi, nawiązuję kontakt z Polakami, aby uczyć się w tandemie,
-
pod kierunkiem nauczyciela rozwiązuję zadania do tekstu, odpowiadam na coraz bardziej skomplikowane otwarte pytania, poznaję nowe zagadnienia gramatyczne, praktykuję, porządkuję teksty, uzupełniam je i nadaję im tytuły i śródtytuły, czytam teksty pokazujące zróżnicowanie stylowe i społeczne języka polskiego, piszę teksty z wykorzystaniem podanego słownictwa, poznaję różne formy tekstowe (gatunki) i uczę się ich standardowej wersji, piszę dyktanda, powtarzam łamańce językowe, poznaję polską literaturę i historię,
-
z grupą i w parach - przekształcamy zdania i teksty, rozmawiamy i dyskutujemy na podany temat, omawiamy zagadnienia, tworzymy słowniczki i mapy myśli i słów, porządkujemy zgromadzoną leksykę, tworzymy definicje wyrazów, piszemy teksty i wspólnie je poprawiamy, prezentujemy referaty na zadane tematy, poznajemy stereotypy - nie tylko polskie.
Ponieważ odgrywasz różne role społeczne, uczysz się słownictwa i wyrażania emocji, sądów i argumentowania. Stopniowo wprowadzasz do swojego zasobu językowego wyrażenia potoczne i idiomy, homonimy, onomatopeje i spieszczenia. Powinnaś/powinieneś już mówić swobodnie, na różne tematy, także przez telefon. Używaj zróżnicowanego słownictwa. Staraj się ćwiczyć przytaczanie cudzej wypowiedzi i wyrażanie swojego zdania, stosuj omówienia, proste porównania. Znasz już zasady ortograficzne - staraj się je stosować konsekwentnie.
POZIOM C1
Dobrze już radzisz sobie z porozumiewaniem się, pisaniem i polską gramatyką. Czujesz potrzebę mówienia i pisania jak rodowity Polak - intuicyjnego, spontanicznego, swobodnego.
Co mogę zrobić poza wcześniejszymi metodami uczenia (się):
-
indywidualnie, samodzielnie szukam nowych metod uczenia się, sięgam po nowe źródła - teksty, podręczniki, słowniki (jedno i dwujęzyczne), spotykam się z ludźmi, którzy tak jak ja uczą się mówić i pisać po polsku, wymieniamy doświadczenia, sprawdzam, czego jeszcze nie umiem,
-
pod kierunkiem nauczyciela - czytam i interpretuję teksty różne gatunkowo, o różnym stylu, piszę dyktanda, poznaję nowe zagadnienia gramatyczne, utrwalam dawne, poznaję polskie realia, literaturę, elementy historii,
-
z grupą i w parach - parafrazujemy zdania lub fragmenty tekstu, budujemy siatki leksykalno-pojęciowe, uczymy się leksyki w oparciu o skojarzenia, utrwalamy znaczenia form homonimicznych, porządkujemy słownictwo i kategoryzujemy je, opowiadamy o polskiej etykiecie i tematach tabu.
Ćwiczysz różne strategie słuchania, korzystasz z różnych technik, by w komunikacie usłyszeć żądane, potrzebne informacje. Rozumiesz i tworzysz komunikaty nie tylko o bezpośrednim, jasno wyrażonym znaczeniu, ale i pośrednie, których znaczenie zależy od kontekstu wypowiedzi. Ciągle poszerzasz zasób słownictwa, poznajesz nowe reguły gramatyczne, piszesz bardziej skomplikowane teksty. Jesteś skuteczna/skuteczny - tekst realizuje jasny cel. Poznajesz różne style polszczyzny. Umiesz dopasować formę oficjalną i nieoficjalną do sytuacji, w jakiej się znajdujesz.
POZIOM C2
Aby mówić jak rodzimy użytkownik języka, poznajesz polskie odmiany regionalne. Czytasz zróżnicowane funkcjonalnie teksty, rozmaite gatunki, w tym polską literaturę piękną. Współuczestniczysz w wydarzeniach kulturalnych, współtworzysz je. Komentujesz wydarzenia polityczne i społeczne, dotyczące nie tylko Polski, ale i problemów światowych, międzynarodowych. Piszesz często, swobodnie formułuszesz myśli, doskonalisz pisanie złożonych tekstów wyspecjalizowanych (urzędowych, naukowych, publicystycznych). Uczysz się zwykle indywidualnie, ale jeśli chcesz kontynuować pracę w grupie, stajesz się pełnoprawnym współtwórcą, aktywnym współuczestnikiem lekcji i projektów, spotkań nie tylko o tematyce ściśle językowej, ale i kulturalnych.
Wybór podstawowych informacji z: Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.) Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 – C2, Kraków 2016.
Opracowały: dr Iwona Pałucka-Czerniak, dr Magdalena Jurewicz-Nowak, IFP UZ.
Aktualizacja: 7.12.2018
Wybór podręczników oraz materiały internetowe do nauki języka polskiego jako obcego
PODRĘCZNIKI KURSOWE
-
Dembińska K., Małyska A., Start1. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, wyd. 1 z płytą CD, Warszawa 2010 (Survival Polish; polska wersja językowa).
-
Kołaczek E., Survival Polish. Crash course. Podręcznik do języka polskiego dla początkujących, Warszawa 2013. (poziom A0/A1)
-
Lipińska E., Dąmbska E.G., Kiedyś wrócisz tu... Część 1. Gdzie nadwiślański brzeg, Universitas, Kraków 2011 (CD). (B2)
-
Lipińska E., Dąmbska E.G., Kiedyś wrócisz tu... Część 2. By szukać swoich dróg i gwiazd, Universitas, Kraków 2007 (CD). (C1)
-
Lipińska E., Z polskim na ty, Universitas, Kraków 2004. (B1)
-
Kowalska M., Polnisch in 4 Wochen. Ein intensiver Grundkurs für Polnisch mit CD-ROM, Warszawa 2003. (A1)
-
Lipińska E., Z ziemi włoskiej do Polski, tłumaczenie i adapatacja M. Coleschi, Universitas, Kraków 2010.
-
Malota D., Witam! Arbeitsbuch. Der Polnischkurs, 2. Auflage, Max Hueber Verlag, Ismaning 2005 (Niveaustufe A1+A2; niemiecka wersja językowa).
-
Malota D., Witam! Kursbuch. Der Polnischkurs, 2. Auflage + 2CDs, Max Hueber Verlag, Ismaning 2005 (Niveaustufe A1+A2; niemiecka wersja językowa).
-
Małolepsza M., Szymkiewicz A., Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik studenta, wyd. 3 z płytą Audio CD, Kraków 2010 (poziom A1; polska wersja językowa).
-
Małolepsza Małgorzata, Szymkiewicz Aneta, Hurra!!! Po polsku 1. Zeszyt ćwiczeń, wyd. 3 z płytą Audio CD, Kraków 2010 (poziom A1; polska wersja językowa).
-
Burkat A., Jasińska A., Hurra!!! Po polsku 2 + CD, Prolog, Kraków 2006.
-
Burkat Agnieszka, Jasińska Agnieszka, Małolepsza M., Po polsku 3. Podręcznik studenta. Poziom B1 + CD, Kraków 2015.
-
Miodunka W., Cześć, jak się masz? Spotykamy się w Polsce. A Polish language textbook, Universitas, wyd. 2 z płytą CD, Kraków 2012 (A1; angielska wersja językowa).
-
Miodunka W., Cześć, jak się masz? – Część II: Spotkajmy się w Europie, Universitas, Kraków 2006.
-
Pančiková M., Stefańczyk W., Po tamtej stronie Tatr..., Universitas, Kraków 2003 (dla Słowaków).
-
Stempek I. [et al.], Polski krok po kroku: seria podręczników do nauki języka polskiego dla obcokrajowców, Glosa, Kraków 2010 (poziom A1, polska wersja językowa).
-
Stempek I., Grudzień M., Polski krok po kroku: zeszyt ćwiczeń, Glosa, Kraków 2012 (poziom A1).
-
Stempek I., Stelmach A., Polski. Krok po kroku 2, Glossa, Kraków 2012 (poziom A2).
-
Zarych E., Przejdź na wyższy poziom. Podręcznik do nauki języka polskiego dla obcokrajowców, poziom B2/C1, Poznań 2014.
MATERIAŁY, KURSY INTERNETOWE
-
Oneness on-line language training courses (vocabulary, grammar, reading, listening, speaking): http://www.oneness.vu.lt/
-
Platform for learners and teachers of Polish. Платформа для тех, кто изучает польский язык и тех, кто обучает ему Платформа для тих, хто вивчає польську мову і тих, хто навчає польській мові інших. Plataforma para los que aprenden y enseñan polaco: https://e-polish.eu/
-
Gramatyka, testy, rozmówki, piosenki, gry: http://www.polski.slowka.pl/
-
Numbers, Words & Phrases, Grammar: https://mowicpopolsku.com/
-
E-kurs języka polskiego dla Ukraińców: http://porteuropa.eu/ua/polskamowa/
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU. MÓWIENIE
-
Liliana Madelska: test, ćwiczenia, elementarz: http://wymowapolska.pl/
-
Alfabet: http://mowicpopolsku.com/polish-alphabet-pronunciation/
-
Listen to the Slavic languages. Slavic Languages and Cultures Department, University of Groningen: http://odur.let.rug.nl/~houtzage/polish.html
- NINATEKA: https://ninateka.pl/, słuchowiska: https://ninateka.pl/filmy/literatura,sluchowiska
-
Audiobooki: https://wolnelektury.pl/
-
Drwal-Straszakowa K., Martyniuk W., Powiedz to po polsku. Say it the polish way. Ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienia ze słuchu (CD), Universitas, Kraków 2011 (A1)
-
Gałyga D., Ach, ten język polski! Ćwiczenia komunikacyjne dla początkujących, Universitas, Kraków 2001 (CD). (A1-A2)
-
Gałyga D., Jak to łatwo powiedzieć... Ćwiczenia komunikacyjne dla początkujących, Universitas, Kraków 2011 (3CD). (A1-A2)
-
Kacprzak L., Mazanek A. Śpiewamy po polsku. Materiały dla lektoratów języka polskiego, 2006.
-
Lipińska E., Księżyc w butonierce. Ćwiczenia dla cudzoziemców doskonalące sprawność rozumienia ze słuchu, Universitas, Kraków 2007 (CD). (B2-C2)
-
Lipińska E., To samo słońce. Podręcznik doskonalący sprawność rozumienia ze słuchu dla obcokrajowców na poziomie zaawansowanym (e-book), Księgarnia Akademicka, Kraków 2016.
-
Majewska-Tworek A., Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław 2010.
-
Majkowicz A., Tambor J., Śpiewająco po polsku, Katowice 2004.
PISANIE, ORTOGRAFIA
-
Awdiejew U., Dąmbska E., Lipińska E., Jak to napisać? Ćwiczenia redakcyjno-stylistyczne dla studentów polonijnych, Kraków, 1992.
-
Lipińska E., Dąmbska E., Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2 (CD MP3 w zestawie), Kraków 2016.
-
Lipińska E., Nie ma róży bez kolców. Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców. Orthographic Exercises for Foreigners. Kraków 1999. (B2)
-
Ruszer A., Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomu B2 i C1, Universitas, Kraków 2011. (B2-C1)
-
Wójcikiewicz M., Piszę, więc jestem. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów, Kraków 1993.
CZYTANIE
- Wirtualna biblioteka literatury polskiej, Virtual library of Polish literature: http://literat.ug.edu.pl/books.htm;
- Zbiory literatury, prasy: https://polona.pl/
- Literatura staropolska on-line: http://www.staropolska.pl/
- Literatura: https://wolnelektury.pl/
- „Biuletyn Polonistyczny”: https://biuletynpolonistyczny.pl/
- Kultura polska: https://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-uczniow
-
Krztoń J., Testuj swój polski. Czytanie (A2-C1), Prolog 2015.
-
Kubiak B., Na łamach prasy. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania, cz. 1. (Dodatek –Strategie egzaminacyjne), Universitas, Kraków 2009. (C2)
-
Kubiak B., Na łamach prasy. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania, cz. 2. Universitas, Kraków 2009. (C2)
-
Lipińska E., Lektury podręczne. Antologia tekstów satyrycznych dla cudzoziemców, którzy dobrze znają język polski, Universitas, Kraków 2007. (C1-C2)
-
Seretny A., Kto czyta nie błądzi, Universitas, Kraków 2007.
-
Seretny A., Kto czyta, nie błądzi. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania, Universitas, Kraków 2007. (B2-C1)
-
Seretny A., Per aspera ad astra. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania, Universitas, Kraków 2007. (C1)
-
Stelmach A., Czytaj krok po kroku tom 1. Teksty, nagrania, ćwiczenia, słownik dla poziomu A1, Glossa, 2018.
-
Stelmach A., Czytaj krok po kroku tom 2. Proste historie z nagraniami dla poziomu A1, Glossa, 2018.
TESTY, ZBIORY ZADAŃ
-
Achtelik A., Hajduk-Gawron W., Madeja A., Świątek M., Bądź na B1, Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu podstawowego, Universitas, Kraków Kraków 2009 (2 CD). (B1)
-
Buchter A., Janowska I., Przechodzka G., Zarzycka G., Celuję w C2. Zbiór zadań dla kandydatów do egzaminu certyfikowanego z języka polskiego jako obcego na poziomie zaawansowanym, Universitas, Kraków 2012.
-
Lipińska E., Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikowanego z języka polskiego jako obcego na poziome średnim ogólnym B2, Universitas, Kraków 2012. (B2)
-
Mędak S., Język polski á la carte. Wybór testów z języka polskiego dla obcokrajowców, UJ, Kraków 1995 (B2, C1)
-
Mędak S., Język polski à la carte. Wybór testów z języka polskiego dla obcokrajowców, Kraków 1995.
-
Mędak S., Polski megatest. Polish in Exercises, Wydawnictwo Lingo, Warszawa 2012 (poziom A1, A2, B1)
-
Egzamin certyfikowany z języka polskiego jako obcego. Przykładowe testy: http://certyfikatpolski.pl/dla-zdajacych/przykladowe-testy-zbiory-zadan/
-
Egzamin certyfikowany z języka polskiego jako obcego. Zbiory zadań: http://certyfikatpolski.pl/dla-zdajacych/zbiory-zadan/
GRAMATYKA
-
Garncarek P., Czas na czasownik. Ćwiczenia gramatyczne z języka polskiego, Universitats 2006. (B2)
-
Lechowicz J., Podsiadły J., Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2001.
-
Lewicki R., Grundgrammatik Polnisch, Wyd. PWSZ w Wałbrzychu, Wałbrzych 2000.
-
Machowska J., Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1, Universitats, 2010. (A1)
-
Mędak S., Co z czym? Ćwiczenia składniowe z języka polskiego dla obcokrajowców, Universitas, Kraków 2001. (B2-C1)
-
Mędak S., Liczebnik też się liczy! Gramatyka liczebnika z ćwiczeniami, Universitas, Kraków Kraków 2004. (B2-C2)
-
Mędak S., Co z czym?, Universitas, Kraków 2002 (poziom B2, C1).
-
Pasieka M., Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia dla początkujących, Wrocław 2010.
-
Pyzik J., Iść czy jechać? Ćwiczenia gramatyczno-semantyczne z czasownikami ruchu, Universitas, Kraków 2010. (B2-C1)
-
Pyzik J., Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców, Universitas, Kraków 2011. (B2-C1)
-
Stempek I., Stelmach A., Tablice gramatyczne, Glosa, Kraków 2012 (poziom A1, A2, B1).
SŁOWNICTWO I FRAZEOLOGIA
-
Gębal P., Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Universitas, Kraków 2012. (B1-B2)
-
Krztoń J, Testuj swój polski. Słownictwo w pracy (A2-B1), Prolog, 2013.
-
Pięcińska A., Co raz wejdzie do głowy – już z niej nie wyleci. Czyli frazeologia prosta i przyjemna, Universitas, Kraków 2006. (B1-C1)
-
Szelc-Mays M., Rybicka E., Słowa i słówka, Universitas, Kraków 2006 (poziom podstawowy A1, A2).
-
FRAZPOL. Frazeologia polska. Komputerowy program wspomagający naukę języka polskiego, oprac. J. Tambor, R. Cudak, Katowice 2001:
http://sjikp.old.us.edu.pl/frazpol/index.php
PODRĘCZNIKI SPECJALISTYCZNE
Bilicka B., Witaj w Polsce! Podręcznik do nauki języka polskiego dla studentów medycyny, 2018 (polski/angielski, poziom A1-B2)
Kowalska M., O biznesie po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego. Wprowadzenie do języka biznesu, Universitas, Kraków 2008.
Podsiadły J., Lechowicz J., Chcę studiować medycynę. Język polski dla cudzoziemców - kandydatów na studia medyczne, Łódź 2004. (poziom zaawansowany)
Szelc-Mays M., O ekonomii po polsku, Kraków 1999. (B2, C1).
Tuczyńska-Nowak B., Sołtowska K., Labuda-Di Marino K., Jurek T., Język polski w pigułce. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego dla studentów wydziałów medycznych (A1-A2), 2010. (polski)
Wiśniewska A., Kokot A., Jasnos M., Busiło S., Chcę pracować w Polsce. Podręcznik do nauki specjalistycznego języka polskiego jako obcego z płytą CD (Poziom B1), 2015.
Wiśniewska A., Kokot A., Jasnos M., Busiło S., Wybieram gastronomię. Podręcznik do nauki specjalistycznego języka polskiego jako obcego z płytą CD (Poziom B1), 2015.
Wiśniewska A., Mijas A., Opiekuję się osobą starszą. Podręcznik do nauki specjalistycznego języka polskiego jako obcego z płytą CD (Poziom B1), 2015.
SŁOWNIKI
-
Słownik języka polskiego PWN: https://sjp.pwn.pl/
-
Wielki słownik języka polskiego: http://www.wsjp.pl/
-
Kurzowa Z, Ilustrowany słownik podstawowy języka polskiego, Universitas, Kraków 1999.
-
Mędak S., Praktyczny słownik łączliwości składniowej czasowników polskich, Universitas, Kraków 2011. (A1-C2)
-
Mędak S., Słownik form koniugacyjnych czasowników polskich, Universitas, Kraków 2004.
-
Mędak S., Słownik odmiany rzeczowników polskich, Universitas, Kraków 2011. (A2-C2)
-
Seretny A., A co to takiego? Obrazkowy słownik języka polskiego. Poziom podstawowy A1 i A2, Universitas, Kraków 2008. (A1-A2)
-
Internetowy polski słownik biograficzny: http://www.ipsb.nina.gov.pl/Home
MATERIAŁY, PODRĘCZNIKI DLA DZIECI CUDZOZIEMCÓW:
- Materiały edukacyjne: https://www.superkid.pl/polski-dla-dzieci-jako-jezyk-obcy
- PISUPISU.PL. Gry edukacyjne (litery, liczby, słowa, kierunki, kolory, ortografia): http://pisupisu.pl/
-
Achtelik Aleksandra, Niesporek-Szamburska Bernadeta, Bawimy się w polski 1. Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, wyd. 4, Katowice 2016. (2 CD) Wiek: 8-12 lat.
-
Bernacka-Langier A. i in., Ku wielokulturowej szkole w Polsce. Pakiet edukacyjny z programem nauczania języka polskiego jako drugiego dla I, II, III etapu kształcenia, Warszawa 2010.
-
Kołak K., Malinowska M., Rabczuk A., Zackiewicz D., Raz, dwa, trzy i po polsku mówisz Ty! Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci na Ukrainie, t. 1, Lwów 2015:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjasezjtY7fAhUVAhAIHfBYC4oQFjAEegQIBRAC&url=http%3A%2F%2Fwww.bristol.us.edu.pl%2Fdokumenty%2Fraz_dwa_trzy_info.pdf&usg=AOvVaw22-XWH940UnBJ-r7o0mBhR
-
Materiały edukacyjne dla dzieci: https://www.superkid.pl/ Zakładka: Języki obce – podstawy, https://www.superkid.pl/polski-dla-dzieci-jako-jezyk-obcy: nauka słówek (słowniczki DE, EN, ES, FR), komunikacja, komiksy.
-
Platforma e-polish: https://e-polish.eu/ (lekcje, testy, materiały do wyboru, tabele odmian, słownik tematyczny w językach UA, RU, DE, EN, ES, FR, IT).
- Madelska L., Posłuchaj, jak mówię, cz.I/II : materiały do ćwiczeń słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń 2010.
-
Pomykałło A., ABC po polsku, Vox Humana, Warszawa 2013:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwitqvOAto7fAhXilosKHR4tBmUQFjAFegQIChAC&url=http%3A%2F%2Fwww.voxhumana.pl%2Ffiles%2FABC-%2520podrecznik.pdf&usg=AOvVaw1HSgDv129bEvDuXe_CBIUZ
-
Rabiej A., Lubię czytać po polsku! Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego jako drugiego, „Fogra”, Kraków 2011. Wiek: 7-10 lat.
-
Rabiej A., Lubię polski! Podręcznik do nauki języka polskiego jako drugiego dla dzieci, „Fogra”, Kraków 2009 (2 płyty CD). Wiek: 6-7 lat.
-
Stempek I., Kuc P., Grudzień M., Polski krok po kroku Junior 1. Zeszyt ćwiczeń z płytą CD, Glossa, Kraków 2016. Poziom: A1.
-
Stempek I., Kuc P., Polski krok po kroku Junior 1. Podręcznik nauczyciela, Glossa, Kraków 2018. Poziom: A1.
-
Stempek I., Kuc P., Polski krok po kroku Junior. Gry i zabawy językowe, Glossa 2017.
-
Stempek I., Kuc P., Polski krok po kroku Junior. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego dla dzieci i młodzieży w wieku 10-15 lat, 1 CD MP3, Glossa, Kraków 2015. Wiek: 10-15 lat.
-
Szelc-Mays M., Piszę na A…, Universitas, Kraków 2014. Poziom: podstawowy.
-
Szelc-Mays M., Podręcznik do nauczania słownictwa języka polskiego. Nowe słowa – stare rzeczy, Kraków 1999.
-
Szelc-Mays M., Tańce malowane. Podręcznik dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Universitas, Kraków 2004.
- Zestaw materiałów edukacyjnych dla dzieci polskich uczących się za granicą: http://www.wlaczpolske.pl/index.php
-
Publikacje Vox Humana: http://www.voxhumana.pl/?publikacje,4
METODYKA
-
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003:
https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/attachments/ESOKJ_Europejski-System-Opisu.pdf -
Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001.
-
Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Universitas, Kraków 2010.
-
Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Zbiór materiałów opracowanych przez Komisję Ekspertów MEN, red. W. Miodunka, Kraków 1997.
-
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005.
-
Miodunka W. (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – program nauczania – pomoce dydaktyczne, Universitas, Kraków 2009.
-
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2005.
-
Seretny A., Lipińska E., Przewodnik po egzaminach certyfikowanych, Universitas, Kraków 2005.
-
Błeszyńska K. M., Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych − perspektywa szkoły. Raport z badań (PDF):
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjIle_bsI7fAhXIZlAKHdpFBxUQFjAAegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D3098&usg=AOvVaw1VbtUvL6B45p0DlhYTHnTo -
Białek K., Halik T., Marek A., Szuchta R., Weigl B., Edukacja przeciw dyskryminacji, Warszawa 2008:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwil1NrLsY7fAhVDPFAKHUm7BvoQFjABegQIBRAC&url=http%3A%2F%2Fwww.voxhumana.pl%2Ffiles%2FEdukacja.pdf&usg=AOvVaw348zT7Her4YS6Fok4Wuyli -
Halik T., Kosowicz A., Marek A., Imigranci w polskiej szkole, Warszawa 2009:
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0hJXNso7fAhXpAhAIHYUXBpkQFjAAegQICBAB&url=http%3A%2F%2Fwww.voxhumana.pl%2F%3Fprojekt-imigranci-w-polskiej-szkole%2C52&usg=AOvVaw1nQQsz4Pf-4v0fbMxg6ubo -
„Imigranci w polskiej szkole”, cz. 2. Imigranci w mojej klasie:
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0mcSZs47fAhVOpYsKHSPDCCYQFjABegQICRAC&url=http%3A%2F%2Fwww.voxhumana.pl%2Ffiles%2FImigranci%2520_w_mojej_klasie.pdf&usg=AOvVaw2YYxuHFtqTX9x9C1TQ3-AZ -
Pawlic-Rafałowska E. (red.), Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi:
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjKjKKLtI7fAhVKKlAKHTXTDccQFjAAegQIBxAC&url=http%3A%2F%2Fedukacja.warszawa.pl%2Fsites%2Fedukacja%2Ffiles%2Fstrona%2F4316%2Fattachments%2Finny_w_polskiej_szkole.pdf&usg=AOvVaw34F-e2j65bDXD4u60EK_xt -
Zasuńska M. (red.), Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów, Warszawa 2011:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiW3_LztI7fAhVS_SoKHUVoBywQFjABegQIARAC&url=http%3A%2F%2Fwww.comenius.org.pl%2Fsites%2Fcomenius%2Ffiles%2Fupload%2Fu6%2Fpakiet-nauczycieli.pdf&usg=AOvVaw3u7HoZNeo0rUrkKKtJkwKE -
Pamuła-Behrens M., Europejskie Portfolio Językowe krok po kroku:
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiW5tTzyI7fAhVloosKHdBzAp8QFjAAegQICRAB&url=http%3A%2F%2Fjows.pl%2Fcontent%2Feuropejskie-portfolio-j%25C4%2599zykowe-krok-po-kroku&usg=AOvVaw29oOviJnXYhNSO8q3IFaX1
https://www.ore.edu.pl/2015/07/europejskie-portfolio-jezykowe-dla-dzieci-w-wieku-6-10-lat/
Pozostałe podręczniki na stronie internetowej: http://certyfikatpolski.pl/dla-zdajacych/materialy-i-podreczniki/
Wybór stron informujących o prawach i obowiązkach cudzoziemców w Polsce:
https://cudzoziemcy.gov.pl
http://www.migrant.info.pl
http://cudzoziemiecwpolsce.pl
https://udsc.gov.pl
http://buwiwm.edu.pl/home.htm
https://www.mpips.gov.pl/praca/zatrudnienie-cudzoziemcow
http://cudzoziemiec.eu/?q=legalizacja_zatrudnienie
www.mz.gov.pl/system-ochrony-zdrowia/powszechne-ubezpieczenie -zdrowotne/finansowanie-leczenia-cudzoziemców-w-polsce.
mam-prawo.org/opcje/jestem-cudzoziemcem-w-polsce/zagadnienia-ogolne/opieka- zdrowotna/
http://civilitas.org.pl/index.php/zespol-praw-dziecka